075 684 1226

Wat kost een website ?

Wat kost een website ?

Waarom er nooit een helder antwoord is op de vraag: “Wat kost een website?”.

Veel bedrijven en ondernemers komen op een punt waarop ze zich realiseren “Ik moet een nieuwe website”. Wanneer je één of meerdere webbureaus benadert, krijg je een heel vragenvuur op je af. Waarom? Omdat er bij het bouwen van een nieuwe website ongemerkt best veel komt kijken!

1. Welk budget heb je?
Sommige ondernemers voelen zich een beetje ongemakkelijk of aangevallen bij deze vraag. Probeert het bedrijf met deze vraag meteen een maximaal slaatje uit je te slaan? Nee – niet iedereen in elk geval ;-).

Een professioneel webbureau heeft een indicatie nodig om te bepalen welke suggesties zij aan je kunnen doen. Heb je een relatief klein budget, dan komt er bijvoorbeeld geen online marketing-traject in je offerte te staan en zal het bureau voorstellen dat je dit beter zelf kunt oppakken.

Heb je echter een wat ruimer budget en weinig tijd, dan kan het webbureau je een ander voorstel doen.
Dit stemmen ze uiteraard af op jouw wensen.

2. Heb je al een website?
Deze vraag wordt vaak om meerdere redenen gesteld:

Als je al een site hebt, heb je misschien ook statistieken waar ze iets mee kunnen. Heb je bijvoorbeeld veel mobiele bezoekers? En komen je bezoekers uit de regio of uit het hele land? Allemaal info die kan helpen in de bouw van de site.
Met een bestaande site heb je ook bestaande content die we wellicht kunnen gebruiken voor op de nieuwe site. Is het je eerste site, dan zal iemand ook de webteksten moeten schrijven.
Misschien heb je al een WordPress-website, waardoor je al ervaring hebt met werken in WordPress en je geen training nodig hebt.

3. Wil je je nieuwe website responsive hebben?
Deze vraag zou eigenlijk niet meer ter discussie moeten staan, maar soms is dat vanwege budgettaire redenen toch het geval. Een aanzienlijk deel van websitebezoekers komt tegenwoordig op de site vanaf de mobiele telefoon of tablet. Met een responsive design zorg je ervoor dat jouw website op elke telefoon en tablet mooi wordt weergegeven en goed gebruikt kan worden.

4. Wat doe je met de content?
Sommige ondernemers hebben al een website met goede webteksten en kunnen die teksten gebruiken voor hun nieuwe site. Anderen hebben nog helemaal geen teksten of kunnen de bestaande teksten niet tot nauwelijks gebruiken op hun nieuwe site. Een webbureau wil graag weten hoe de zaken ervoor staan qua content en wie hiervoor verantwoordelijk is.

Kortom: ga jij die teksten zelf schrijven en plaatsen op de site of doet het webbureau dat voor je? En hetzelfde geldt voor het plaatsen van afbeeldingen in de website.

Veel opdrachtgevers geven aan zelf de content te willen verzorgen, meestal omdat ze hiermee de kosten iets weten te drukken. Probleem is echter dat we tijdens het traject vaak merken dat de klant geen tijd kan vrijmaken om de teksten te schrijven, simpelweg omdat ze gewoon hun business draaiende moeten houden.

Bovendien hebben veel ondernemers weinig tot geen ervaring met het maken van webteksten en het netjes plaatsen van die teksten in de site.

5. Wil je de SEO verzorgen?
Deze vraag hangt eigenlijk samen met de vorige vraag over je plannen met de content van de site. SEO, de afkorting voor Search Engine Optimization, gaat over het verbeteren van je vindbaarheid in zoekmachines als Google. En die vindbaarheid is natuurlijk belangrijk, want het grootste deel van je sitebezoekers komen via Google.

Een beetje handige ondernemer of bedrijven met een eigen marketingafdeling, zouden SEO-inspanningen zelf op zich kunnen nemen. Maar niet iedereen beschikt over de juiste kennis en tijd en in dat geval is een SEO-pakket bij een web- of zoekmachinebureau wel wenselijk.

6. Wil je dat het webbureau voor je gaat bloggen?
Sommige webbureaus hebben copywriters in dienst die blogartikelen en nieuws op je website kunnen schrijven en plaatsen. Goed voor je vindbaarheid in Google én leuk voor je bezoekers dat er iets nieuws op je site komt.

Soms maakt het bloggen ook onderdeel uit van een content marketing en/of SEO-plan, waarbij het webbureau ook nadenkt over je activiteit op social media kanalen en het bloggen laat samenwerken met de SEO-strategie.

7. Wil je een servicepakket?
Elk professioneel webbureau zal je met klem aanraden een servicepakket te nemen. Veel klanten zien het in eerste instantie niet zo zitten om maandelijks of per kwartaal een bedrag te betalen voor een servicepakket – de website staat straks toch, en dan is het toch klaar? Een logische gedachte, maar het afsluiten van een servicepakket heeft toch ook veel voordelen. Het webbureau:

verzorgt je domeinnaam, e-mail en hosting zorgt voor technische ondersteuning maakt back-ups voert cms updates door heeft een helpdesk die altijd beschikbaar is

Zonder servicepakket moet je deze zaken dus zelf regelen, met een servicepakket regelt het webbureau dit voor je.

En dus is er geen duidelijk antwoord op de vraag “Wat kost een website?”
Want dat hangt helemaal af van de antwoorden die jij gaat geven op bovenstaande vragen. Afhankelijk van wat jij precies wilt, wordt een offerte opgesteld. En de mate van complexiteit bepaalt vervolgens hoeveel manuren er in de ontwikkeling van de site zitten.